IMUNSKI SISTEM

Imunski sistem je sestavljen iz specializiranih celic, organov in procesov, ki nadzorujejo organizem ter ga ščitijo pred patogeni, kot so bakterije ali virusi, tujimi vsiljivci in onesnaževalci. Zagotovitev podpore naši naravni obrambi omogoča kvalitetnejše življenje.

Naš imunski sistem deluje 24 ur na dan in se bori proti povzročiteljem okužb. Če je naš imunski sistem dober, tega običajno niti ne opazimo, saj se bori tako učinkovito, da tega ne čutimo. Kljub temu pa vsi vemo, da se gripi ali vsaj malenkostnemu kašlju, izcedku iz nosu ali povišani temperaturi ne moremo vedno izogniti.

spomladanska utrujenost

Komponente imunskega sistema

Imunski sistem je sestavljen iz kompleksnih povezav med organi, celicami in sporočilnimi snovmi. Vsaka komponenta imunskega sistema ima tudi pripadajočo funkcijo:

Komponente in pripadajoče funkcije:
1. Koža in sluznice (npr. nos ali črevesje) – vstopna točka za številne patogene. Tu se že pojavijo prve obrambne reakcije.
2. Bezgavke – zbirno mesto za imunske celice in protitelesa.
3. Vranica – tu so shranjene obrambne celice.
4. Kostni mozeg – tvori prekurzorje (molekule) in imunske celice.
5. Žleza Timus – tu se razvijejo obrambne celice (celice T).
6. Mandlji – vsebujejo tudi imunske celice, ki lahko proizvajajo protitelesa.

Kako naj podpremo delovanje (oslabljenega) imunskega sistema, kateri dejavniki ga ovirajo in kateri ga podpirajo?

Delovanje imunskega sistema ovirajo številni dejavniki, tako fiziološki, kot tudi psihološki:

– bolezni, kot sta HIV ali sladkorna bolezen,
– prirojene imunske okvare,
– določena zdravila,
– slabe življenjske navade/razvade,
– stres,
– nezdrava prehrana,
– čustvene travme,
– slaba higena.

hrana proti spomladanski utrujenosti

Naš imunski sistem mora nenehno delovati, da nas zaščiti pred patogeni, pri čemer pa se moramo potruditi, da svoj imunski sistem kar se da podpremo. Če opazimo, da smo pogosto utrujeni, da pogosto zbolimo, da se naše rane počasi celijo ali da imamo težave s prebavo lahko pri sebi preverimo zgoraj naštete dejavnike. Če se dotaknemo le stresa, vidimo da smo ljudje v sodobnem svetu velikokrat pod njegovim vplivom. Če ste kronično pod vplivom stresa, vaše telo nenehno proizvaja kortizol, to pa lahko vodi ne le do bolezni srca ali visokega krvnega tlaka, temveč vodi tudi v oslabljen imunski sistem.

Naravni dejavniki, ki podpirajo imunski sistem:

– zdrava prehrana,
– svež zrak,
– dovolj spanja,
– redna vadba,
– sončna svetloba.

Zdrava in uravnotežena prehrana ni pomembna le za naše splošno dobro počutje in učinkovitost, temveč tudi za neokrnjen in dobro delujoč imunski sistem. Za optimalno krepitev in podporo našemu imunskemu sistemu, naše telo potrebuje vrsto različnih vitaminov in hranil. Sveža zelenjava in sadje, oreščki in zdravi prigrizki so polni vitamina A, B, C, D, E in antioksidantov. Ne pozabimo pa tudi na selen, cink in Omega-3 maščobni kislini EPA in DHA.

D – vitamin: s pomočjo sončne svetlobe lahko naše telo samo proizvaja vitamin D, ki prispeva k podpori normalno delujočega imunskega sistema (po EFSA, Evropski agenciji za varnost hrane). V srednji Evropi so med aprilom in septembrom sončni žarki dovolj intenzivni, da naše telo samo proizvaja vitamin D. Vseeno pa moramo biti previdni, da se sončnim žarkom ne izpostavljamo prekomerno. V jesenskih in zimskih časih se zaradi manjše izpostavljenosti ultravijoličnemu spektru sončnih žarkov, v naših telesih zmanjšuje zaloga D-vitamina. Takrat je pripročljivo, da ga nadomestimo z drugimi viri.

Cink in selen: oba elementa v sledovih prispevata k podpori normalnega imunskega sistema (po EFSA). Poleg funkcije nadzora encimov je cink vključen tudi v številne presnovne procese, kot sta tvorba in aktivacija imunskih celic. Tako kot cink, tudi selen prispeva k zaščiti celičnih komponent pred oksidativnim stresom. Najdemo ju predvsem v živilih, kot so meso, leča, jajca, šparglji in grah.

Vitamin C: poleg pozitivnega vpliva na naš imunski sistem, vitamin C deluje tudi kot antioksidant oziroma lovilec prostih radikalov. Vitamin C prispeva k podpori normalnega imunskega sistema med in po intenzivni telesni aktivnosti (po EFSA). Predvsem citrusi, kot so pomaranče, limone in grenivke, so bogati z vitaminom C. Ogromno vitamina C pa najdemo tudi v paprikah.

Omega-3 EPA in DHA najdemo predvsem v mastnih hladnovodnih ribah, kot so sled, skuša ali sardele. Dokazano je, da EPA in DHA prispevata k normalnemu delovanju možganov in srca ter podpirata vzdrževanje normalnega vida (po EFSA, Evropski agenciji za varnost hrane). Pozitiven učinek na naš imunski sistem potrjujejo številne aktualne študije.

Vpliv omega-3 maščobnih kislin EPA & DHA na naš imunski sistem

Pozitivni učinki Omega-3 na naš imunski sistem so že vsaj 30 let znani in opisani v znanstvenih študijah in strokovnih člankih. Nedavno so v znanstveni študiji na Švedskem pokazali da:

1. Omega-3 podpirajo in tudi zagotavljajo osnovne gradnike za snovi, ki lajšajo vnetja, te pa spodbujajo lajšanje vnetnih reakcij. Pomembno je, da je vnetje najprej prisotno, saj je to obrambna reakcija telesa na virusne okužbe ali poškodbe tkiva.

2. Omega-3 uravnavajo lastnosti naših celičnih membran, vključno z njihovo pretočnostjo.

Ribje olje NORSAN je pridelano naravno in ne vsebuje koncentratov. Z 2.000 mg Omega-3 na dnevni odmerek (1 jušna žlica) vam NORSAN Omega-3 Total ne ponuja le visokega odmerka Omega-3, ampak tudi posebej visok delež protivnetne EPA pri 1.120 mg.

NORSAN Omega-3 Vegan olje je 100% rastlinsko olje iz alg, narejeno iz Schizochytrium sp. Je idealna alternativa za vegetarijance in vegane. Naše olje iz rastlinskih alg vsebuje 2.000 mg Omega-3 in 609 mg EPA ali 1.158 mg DHA na dnevni odmerek (1 čajna žlička).

Vsa tekoča Omega-3 olja NORSAN lahko enostavno vzamete in vključite v svoj vsakdan, saj jih zlahka vmešate v smutije ali vključite v vsakodnevne jedi.

Koliko Omega-3 priporočamo? 

Velika večina ljudi ima pomanjkanje Omega-3. Znanstvene študije kažejo, da je priporočljivo zaužiti 2.000 mg na dan. Teoretično lahko dnevno potrebo zaužijemo s hrano ali s prehranskimi dopolnili. V praksi pa je vse skupaj malo težje, saj bi morali pojesti velike količine mastnih rib, da bi dobili priporočenih 2000 mg Omega-3. V tem primeru je vsakodnevno uživanje pripravka Omega-3 iz ribjega ali alginega olja veliko manj zapleteno. Poskrbite pa, da boste izbrali visokokakovosten izdelek, ki ni le očiščen škodljivih snovi, temveč je tudi proizveden čim bolj trajnostno.